12/7/12

12 de juliol. Shanghai. Tretzè dia

Ens aixequem a les 6:30. Un bon esmorzar a l'hotel. Hem comprovat que a Shanghai el salmó està boníssim. Tant el cru com el fumat. No passa dia que no en mengem. Sobretot als esmorzars de l'hotel, que els tenim de franc. Deixem a l'Oriol a l'Escola.

El dia amenaça pluja. Agafem un taxi que ens porta al Bund en deu minuts. Comencem a recórrer els carrers perpendiculars i paral·lels. Fem unes fotos de l'hotel Metropole (181 Jiangxi Lu), d'estil art déco, dels famosíssims arquitectes Palmer & Turner (1934).

Anem Fuzhou Lu. Al número 465 hi ha una llibreria enorme. Són set plantes, d'uns sis-cents metres per planta, farcides de llibres. Ens hi passem una hora remenant llibres i DVDs de xinés, però al final no hi comprem res.

Tornem al Bund, a la façana que dona al riu Huangpu. Fem fotos de pràcticament tots els edificis. Alguns d'estil neogòtic, com el del Banc Imperial de la Xina (6 de Zhongshan). Dissenyat pel despatx Morrison & Gratton. Acabat el 1883

Altres, béaux-arts, com el Costums House (la duana), dissenyat per Palmer & Turner. Del 1927. Aquí amb les seves columnes dòriques.

O art deco, com el Peace hotel, antigament la Sassoon House (de Sir Victor Sassoon, el taipan britànic, d'origen sefardita). També de Palmer & Turner. Acabada l'any 1929.

Però tots ells són un clar exponent de la riquesa del Shanghai de finals del XIX i principis del XX.

Ens encanta la història del Shanghai Club (Zhongshan, 2). De Moorehead & Halse. Acabat el 1910. Actualment és un annex del Waldorf Astoria de la ciutat. En el seu moment va ser el club més famós i amb més classe. El seu bar era el més gran del mon. La barra, en forma d'ela tenia 33 metres de llarg. Sembla que els taipans (http://en.wikipedia.org/wiki/Taipans) se seien a la part amb vistes al riu. Els nouvinguts es tenien que conformar amb la part oposada. Només quan, per un canvi de fortuna, esdevenien poderosos homes de negoci se'ls permetia unir-se als primers.

Al davant de l'edifici del Hong Kong and Shanghai Bank (12 Zhongshan) hi estan rodant un spot. Ho fan amb una Canon 5D Mark II. Curiòs, no?

L'edifici és obra dels arquitectes Palmer & Turner. Acabat el 1923 i restaurat el 1998. Tot el Bund presenta formidables problemes estructurals per als enginyers i arquitectes, donat que el sol de sorra humida és altament inestable. Aquí solventats (molt satisfactòriament, s'ha de dir, pels enginyers Trollope & Colls) per uns pilars de fusta de més de 18 metres de profunditat. Bona part de la ciutat té problemes greus de subsidiència i s'està esfonsant una mica cada any.

Dinem a un Subway, per 66 yuans. Taxi per a recollir a l'Oriol al col·legi. D'allí un altre taxi fins la plaça del Poble. Passegem fins Nanjin Donglu. Són les 19:00, tornem a l'hotel a sopar.